Kalle Ankas tvålfabrik – om effektivisering

Det finns antagligen ingen försäljningsstrategi som är så patetisk som den där leverantören minskar på förpackningen för att kunna hålla priset konstant.

Vi som är födda på 50-60-talet och hade någon snäll mormor som betalade för Kalle Anka-prenumerationen kunde redan i tidig ålder läsa hur Kalle Anka, då ägare av en tvålfabrik, lägger ner så mycket pengar på marknadsföring att han till slut bara har råd att tillverka tvålar stora som sockerbitar, förpackade i jättestora förpackningar för att kunna synas. Och att det inte går så bra för hans tvålfabrik till slut, fick vi också lära oss. Det där var min allra första kurs i Företagsekonomi,, och jag har aldrig glömt budskapet.

Idag, när jag som vanligt sträckte mig efter mina tuggummin i affären så kände jag meddetsamma en tyngdlöshet som jag inte var van vid, och tänkte först fabrikationsfel. Men sedan läste jag på förpackningen att det numera endast ligger 21 bitar i påsen mot tidigare 25. Med samma pris så blir det en prisökning ökning på nästan 20%. Man har inte ens behövt göra någon skillnad i förpackningsstorlek, det enda som behövdes var att ändra en 5:a till en 1:a på påsen och ställa in i produktionen att det ska läggas 4 tuggummin mindre i varje påse.

Företag som arbetar efter den strategin, behöver inte tänka Lean överhuvudtaget. De behöver inte gå igenom sina arbetsprocesser kontinuerligt och fundera ut vad som kan göra mer effektivt eller uppmana sin personal att ta egna initiativ till förbättringar när de ser att det går. Det enda de behövde tänka ut är att man tjänar mer pengar som man säljer mindre mängd men till samma pris. (Sen kan man ju fråga sig hur många gånger det går att höja priset innan det inte längre finns någonting att sälja.)

Att arbeta på ett företag som inte har en genomgripande strategi för sitt förbättringsarbete, måste vara det minst utmanande arbete man kan hitta. Hur får man sin personal att engagera sig, när det inte ligger en utmaning i att hela tiden göra saker lite bättre, lite mer effektivt?

Vilken strategi har ni för förbättringsarbetet på ert företag…. egentligen?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.