Får jag växla några ord med er?

Idag har jag spenderat dagen på ett väldigt ovanligt sätt: Jag har använt min telefon till det den egentligen är avsedd för: Jag har ringt samtal med den. Många samtal, till många växlar blev det. Och ibland behöver man inte känna sig som Fred Flinta när man konstaterar att vissa saker faktiskt var bättre förr.

Så på förekommen anledning, här kommer några tips på hur ert företag kan förbättra ert telefonbemötande.

  • Den första saken ni ska lära er växel är skillnaden på Kundreskontra och Leverantörsreskontra. (Ett tips är att lära dem att ställa frågan: Ska ni skicka fakturor TILL oss? (Leverantörsreskontra), eller har ni FÅTT fakturor från oss? (Kundreskontra)
  • Lär hela er organisation att koppla tillbaka felkopplade personer till växeln, i stället för att be dem ringa upp igen. Det är inte du som FÅR samtalet som det är synd om utan den du snäser av.
  • Om ni låter någon vänta i telefonen i 15 minuter samtidigt som ni oupphörligen berättar att personen är nummer 1 i kön, så behöver ni garanterat fler personer som svarar på det gruppnumret.
  • Att ni berättar för att samtalet kan komma att spelas in i utbildningssyfte, kommer inte att göra uppringaren mer timid och foglig när han eller hon äntligen kommer fram.
  • Samma sak gäller om ni spelar in samtalet för “er egen säkerhet” (?)
  • Att inte orka svara på en uppringd automatisk telefonenkät om vad man tycker om ert bemötande efter samtalet, innebär inte att man diskvalificerar sig från att tycka att er service är usel.
  • Lika lite kvalificerar den automatiska telefonundersökning er som en tillhandahållare av god service bara för att man får möjlighet att trycka på en knapp mellan 1 och #.
  • Om ni inte är säkra på vem som ska svara på frågan, undvik då att koppla samtalet till en telefonkö men mer än 5 minuters väntetid. 15 + 15 + 15 blir många minuter tillsammans.
  • Fundera på varför ni överhuvudtaget HAR en telefonsupport? Den kanske gör mer skada än nytta? Lägg ner den i så fall.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.